Procedura kontroli dokonywanej przez urzędnika Urzędu Skarbowego nie odbiega zbyt od procedury kontroli dokonywanej przez inspektora kontroli skarbowej.
Urzędnik obowiązany jest okazać nam upoważnienie do jej przeprowadzenia oraz legitymację służbową. Urzędnik ma prawo wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń, (jeżeli jednak siedzibą naszej firmy jest lokal mieszkalny urzędnik ma do niego wstęp za naszą zgodą, chyba, że posiada zgodę prokuratora), żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin, żądania przeprowadzenia remanentu, żądania udostępnienia akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do dokonywania z nich odpisów, wyciągów i notatek.
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia
kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia
wymaga zgody kontrolowanego.
Czynności kontrolnych urzędnik winien dokonywać w naszej obecności lub obecności osoby przez nas wskazanej, chyba, że zrezygnujemy z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych. Jednak nasza nieobecność nie powoduje nieważności czynności. Z czynności kontrolnych dokonanych podczas naszej nieobecności sporządza się protokół, który doręcza się nam niezwłocznie.
Postępowanie kontrolne prowadzone przez urzędnika Urzędu Skarbowego nie stanowi odrębnego postępowania, ale przebiega w sposób podobny do każdego postępowania podatkowego (np. wymiarowego).
Mają, więc do postępowania kontrolnego zastosowanie przepisy dotyczące m.in. doręczeń, wezwań, udostępniania akt, dowodów, kosztów postępowania.
Różni się natomiast częściowo z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez inspektora. Zakres naszych obowiązków przy kontroli z Urzędu Skarbowego jest wyraźnie mniejszy. Jesteśmy obowiązani umożliwić kontrolę, nie musimy natomiast m.in. sporządzać kopii dokumentów, czy udostępniać środków technicznych itd.
Przebieg kontroli urzędnik dokumentuje w protokole, który po zakończeniu kontroli doręcza nam. Jeżeli nie zgadzamy się z ustaleniami protokołu, możemy w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu złożyć zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.
Jeżeli w wyniku kontroli organ wyda decyzję, mamy oczywiście prawo do wniesienia odwołania na warunkach zwykłych w terminie 14 dni.
|