Ulga
Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 były opodatkowane 7% stawką VAT, a od dnia 1 maja 2004 są opodatkowane
podatkiem VAT.
Warunki skorzystania
Zwrotowi podlega część kwot podatku VAT zawartego w posiadanych przez podatnika oryginałach faktur VAT wystawionych od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2007 dokumentujących
wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego, nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową budynku
niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych p
rzepisach, remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności remontowo-budowalnych jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu
wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Osoba fizyczna musi ponadto posiadać:
- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu
- pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.
Sposób obliczenia
Zwrot dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. W przypadku małżonków wniosek mogą złożyć oni wspólnie lub każdy z nich odrębnie.
Jeżeli wniosek jest składany odrębnie i w różnych urzędach skarbowych, to małżonkowie są zobowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd właściwy dla złożenia wniosku przez
małżonka.
Wniosek o zwrot VAT może być złożony:
- po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji, albo
- raz w roku (za dany rok), z tym, że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
Powinien on zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa - obojga małżonków;
- wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
- rodzaj poniesionych wydatków (tzn. na jakie cele określone ustawą, wymienione wyżej);
- rok rozpoczęcia inwestycji;
- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na ww. cele;
- kwotę zwrotu;
- oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę,
- wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku - wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata;
- podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta pozostaje w związku małżeńskim, obojga małżonków.
|